Klantenservice

Bij Navigarde.nl komt u als klant op de eerste plaats. Is er iets dat u wilt weten over Navigarde.nl of is er iets niet in orde met het product? Laat het ons dan weten! Wij nemen vragen en klachten zeer serieus en streven naar 100% tevreden klanten!

Veelgestelde vragen

Navigatiesystemen

Welke soorten software zitten in een navigatiesysteem?
Navigatie systemen zijn wat betreft de software te vergelijken met thuiscomputers. Navigatie maakt gebruik van een systeemsoftware, zoals u thuis bijvoorbeeld Windows 98, XP, Vista of Windows 7 heeft. Daarnaast maakt een navigatiesysteem gebruik van landen- of kaartsoftware. De systeemsoftware zorgt voor de structuur en de techniek en zodoende voor de goede werking van het navigatiesysteem. De landensoftware bevat alle gegevens van steden, straten en huisnummers tot in de kleinste details, alsmede nadere informatie over de wegen, zoals de breedte van de weg, de gemiddelde en maximum snelheid waarmee op de wegen gereden kan worden, waar de stoplichten en de flitscamera's staan, hoe de kruispunten, rotondes en afslagen er uit zien en de zogenaamde POI's (Points of Interest) oftewel de bezienswaardigheden. Aangezien navigatieradio's, de ingebouwede systemen met monitor en de portable navigatiesystemen gebruik maken van een verschillende struktuur, maken deze systemen ook gebruik van verschillende systeem software. Bij de navigatieradio's worden de aanwijzingen alleen met symbolen en tekst gegeven. Bij de monitorsystemen en de portable systemen komt daar een overzichtelijke landkaart bij en is het formaat van het display aanzienlijk groter.
Hoe recent zijn de kaartgegevens op de geleverde kaartsoftware?
Wij verkopen de kaartsoftware van producenten Navteq en Tele Atlas. Wij zijn zelf niet betrokken bij de ontwikkeling en fabricage van kaartsoftware. Het op het product vermelde jaartal betreft in alle gevallen het jaar van uitgifte en wil daarom niet zeggen dat de kaartgegevens tot die datum zijn bijgewerkt. Hoe komt dat: Er zit een tijd van minimaal 3-6 maanden tussen het verzamelen van de data en de beschikbaarheid van een nieuwe kaart. Daarnaast hebben autofabrikanten 9 tot 12 maanden extra nodig om een nieuwe kaart op de markt te brengen. Kaartproducenten garanderen nooit een 100% dekking van het wegennetwerk.
Wat is het verschil tussen een portable en een ingebouwd of vast navigatiesysteem?
Er is een aanzienlijk verschil tussen een portable navigatiesysteem en een vast ingebouwd navigatiesysteem. Bij een vast ingebouwd navigatiesysteem wordt in de software rekening gehouden met de ingebouwde gyroscoop en de tachosignalen, die door de auto aan het systeem worden doorgegeven. Hierdoor is een meer nauwkeurige navigatie mogelijk met een vast ingebouwd navigatiesysteem.
Heeft u opmerkingen over de navigatiekaarten van Navteq of Teleatlas?
Beide fabrikanten hebben hiervoor een speciale ingang op hun website waar u gebruik van kunt maken. De Navteq Map Reporter vindt u hier. Heeft u een opmerking over de kaart van Teleatlas, dan kunt u hier terecht.
Wat zijn de voordelen van nieuwe kaartsoftware?
De voordelen van het rijden met de meest actuele kaarten zijn talrijk: • U kunt reistijd besparen. Het geboden precisieniveau maakt het mogelijk de juiste en meest efficiënte weg naar de bestemming te vinden. Het ontbreken van adressen wordt zo veel mogelijk voorkomen. Ook de laatste veranderingen van het wegennet zijn voor zover mogelijk aanwezig.
• U bespaart kosten: Niet alleen aan brandstof, maar ook aan tijd. Wanneer u zakelijk onderweg bent dan kost 20 minuten extra zoeken al gauw veel geld. Voor de meeste bedrijven kost een medewerker met auto meer dan € 50,00 per uur.
• U komt op tijd op afspraken: Alhoewel er ook andere oorzaken van vertraging kunnen zijn, heeft u in ieder geval met de nieuwste navigatiesoftware er alles aan gedaan om zelf vertragingen te voorkomen.
• U ergert zich minder: Niets is vervelender dan verkeerd rijden en daarna nog eens in een extra file terechtkomen of een aantal onnodige stoplichten. U weet vast wel wat voor gevoel dat geeft, ook als u niet alleen in de auto zit. De ander weet het vaak beter.
• U verhoogt de veiligheid: Geen of veel minder onverwachte wijzigingen. U weet waar u rijdt en weet tijdig wat u te wachten staat.
• U krijgt bovendien steeds meer interessante plekken om het reisplezier te vergroten. De POI's (Points of Interest) worden continu uitgebreid. Leuke plekken, die u onderweg kunt bezoeken, zodat u meer ontspannen naar de bestemmig kunt rijden, indien u wat meer tijd beschikbaar heeft.
Wat is Bluetooth?
Bluetooth is een draadloze verbinding voor spraak en data voor korte afstanden. Deze technologie kan ook gebruikt worden om navigatiesystemen en de daarbij horende ontvangers te verbinden, zolang beide Bluetooth ondersteunen. Controleer of uw navigatiesysteem is uitgerust met Bluetooth. Hoe u Bluetooth kunt activeren leest u vervolgens in de gebruikershandleiding van het navigatiesysteem.
Wat is TMC?
Met TMC (Traffic Message Channel) ook wel filemelder genoemd is het mogelijk om files te omzeilen. Wanneer het navigatiesysteem TMC informatie kan ontvangen, kunt u files vermijden door een alternatieve route te nemen, die het systeem u automatisch voorstelt.
Waarom heb ik geen GPS ontvangst?
Normaal gesproken is vrij zicht nodig op de GPS satellieten voor een probleemloze GPS ontvangst. Tunnels, smalle straten en spiegelende oppervlaktes kunnen de ontvangst beperken en soms zelfs onmogelijk maken. Het GPS signaal kan geblokkeerd worden door een warmtewerende voorruit (blauwe of groene coating aan de buitenzijde) of een voorruit die voorzien is van een voorruitverwarming. Indien u een dergelijke voorruit heeft kunt u de GPS ontvanger het beste bij uw achteruitkijkspiegel plaatsen. Autofabrikanten houden hier een stukje ruimte vrij. Een nog betere oplossing is uw GPS ontvanger van een externe antenne te voorzien (afhankelijk van het type navigatiesysteem).
Welke talen zijn er voor gesproken begeleiding beschikbaar?
Dit is afhankelijk van het merk en systeem maar over het algemeen zijn de volgende talen beschikbaar: Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Nederlands, Tsjechisch, Deens, Noors, Pools, Portugees, Fins, Zweeds, Vlaams en Grieks.
Wat zijn POI's (Points Of Interest)?
Dit zijn bijzondere locaties, bijvoorbeeld benzinestations, restaurants, hotels, musea, luchthavens en attractieparken.
Kan ik een navigatiesysteem in de auto opladen?
Ja dat kan. Zorg er wel voor dat de temperatuur in de auto niet lager is dan 5 graden en niet hoger dan 45 graden Celsius.
Kan ik het navigatiesysteem op een motorfiets gebruiken?
In principe kunt u autonavigatie alleen voor gesloten voertuigen gebruiken. Voor motorfietsen is een ander type navigatiesysteem ontworpen, dat water- en stofbestendig is.
Hoe kan ik op de hoogte gehouden worden van de nieuwste update?
Nadat u ingelogd bent, meldt u zich in uw gebruikersprofiel aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijft u geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen. Wanneer u geen gebruikersprofiel heeft, kunt u dit aanmaken of, nog eenvoudiger, uw emailadres achterlaten in het vak "Nieuwsbrief", in de linker zijkant van de website.
Zijn er accessoires beschikbaar?
Jazeker, in de betreffende rubrieken op de startpagina vind u verschillende toebehoren. Zie bijvoorbeeld Accessoires voor Monitor Navigatie of Accessoires voor Portable Navigatie
Waar vind ik het NAVI ID van mijn navigatiesysteem?
1 Ga naar het hoofdmenu van uw navigatiesysteem
2 Kies de optie "C-IQ"

Als u een navigatiesysteem met kleurenscherm heeft:
1 De code met 8 tekens wordt direct weergegeven
2 Noteer deze

Als u een navigatiesysteem heeft met een monochroom scherm of een radionavigatie systeem:
1 Kies Optie NAVI-ID
2 De code met 8 tekens wordt direct weergegeven
3 Noteer deze
Welke navigatiesystemen zijn er ingebouwd bij Renault?

• RENAULT CARMINAT met kleurenmonitor (tot 2006)
In de verschillende modellen van Renault tot 2006 werden de Carminat navigatiesystemen af fabriek ingebouwd. Betrouwbare systemen, die fraai zijn geïntegreerd in het dashboard. De navigatiesystemen met kleurenmonitor kwamen uit de VDO fabrieken, waardoor de kaartsoftware soms uitwisselbaar is met de VDO systemen. Door Renault worden vanaf 2005 echter ook systemen van andere fabrikanten betrokken, waardoor er vaak verwarring ontstaat.

• RENAULT CARMINAT met monochroom monitor (tot 2006)
Naast de betrouwbare kleurensystemen, die van VDO werden betrokken, werd door Renault tot 2006 ook een goedkoper pijltjes- of pictogrammen systeem (SH1 en SH3) ingebouwd, dat van Becker kwam. LET OP: Deze beide systemen gebruiken andere kaartsoftware, die niet uitwisselbaar is met de Renault Carminat systemen die bij VDO uit de fabrieken rollen!!

• RENAULT CARMINAT Informée II en CARMINAT DVD (vanaf 2006)
Vanaf maart 2006 zijn er ook systemen van het model Informée II verkocht. Deze systemen komen eveneens uit de VDO fabrieken, doch bij deze systemen wordt gebruik gemaakt van een nieuwe compressietechniek, waardoor de kaartsoftware CD's niet uitwisselbaar zijn. Daarnaast bestaat een DVD systeem, dat dankzij de overname van Renault van de Nissan fabrieken uit Japan wordt betrokken en gebruikt wordt in enkele modellen van de Laguna en Espace vanaf 2005.

De juiste kaartsoftware voor Renault van Tele Atlas of Navteq kunt u eenvoudig online bestellen via de volgende link: Navigatie kaartsoftware voor Renault.

C-IQ/Supercode

Wat is C-IQ?
Dit was een abonnementen service op kaartmateriaal voor diverse VDO Dayton systemen. De gebruiker hoefde alleen nog maar te betalen voor de informatie waar hij daadwerkelijk gebruik van maakte. Het verlengen of uitbreiden verliep via een code die ingevoerd moest worden in het navigatie systeem. Deze kon men aanvragen via telefoon of internet. Voor een kort verblijf in het buitenland bood het de mogelijkheid om voor een gering bedrag gebruik te maken van het kaartmateriaal van deze landen. Men kon bijvoorbeeld voor een maand beschikken over Italië voor maar € 19,99. Sinds april 2007 is de C-IQ abonnementen service stopgezet en kunt u een Supercode pakket bestellen met een zogenaamde supercode die uw systeem geheel vrijschakelt. De SuperCode zorgt er voor dat u uw C-IQ navigatiesysteem ongelimiteerd kunt gebruiken en hierdoor ook gebruik kunt maken van de laatste updates van de SuperCode kaarten die op onze webwinkel worden aangeboden. De SuperCode hoeft slechts een keer te worden ingegeven in uw navigatiesysteem. Hierna zal het systeem permanent de SuperCode kaarten kunnen lezen, ook als een nieuwere update in het navigatiesysteem wordt ingevoerd. Houdt u er rekening mee dat de SuperCode en de SuperCode kaarten alleen compatibel zijn met de navolgende C-IQ systemen: MS/PC 3200, 4140RS, 4150RS (MP3), 4200RS, 4300, 4400, 5400, 5500 (PRO), 5600, 5700 (PRO) en diverse BMW systemen. Bij aanschaf van een Supercode CD/DVD pakket ontvangt u gratis een systeem update voor uw navigatie systeem (ter waarde van € 39,-).
Hoe kom ik aan een Supercode voor mijn systeem?
Alleen in combinatie met de aanschaf van een Supercode CD of DVD pakket worden de Supercodes vrijgegeven. Dit om er zeker van te zijn dat u uw systeem direct goed kunt gebruiken!
Waarom heb ik een Supercode nodig voor mijn systeem?
C-IQ kaarten worden niet langer meer ondersteund door VDO Dayton met ingang van April 2007. De SuperCode zorgt er voor dat u uw C-IQ navigatiesysteem ongelimiteerd kunt gebruiken en hierdoor ook gebruik kunt maken van de laatste updates van de SuperCode kaarten die op onze webwinkel worden aangeboden. De SuperCode hoeft slechts een keer te worden ingegeven in uw navigatiesysteem. Hierna zal het navigatiesysteem permanent de SuperCode kaarten kunnen lezen, ook als een nieuwere update in het systeem wordt ingevoerd. Houdt u er rekening mee dat de SuperCode en de SuperCode kaarten alleen compatibel zijn met de navolgende C-IQ systemen: MS/PC 3200, 4140RS, 4150RS (MP3), 4200RS, 4300, 4400, 5400, 5500 (PRO), 5600, 5700 (PRO) en diverse BMW systemen. Bij aanschaf van een Supercode CD/DVD pakket ontvangt u gratis een systeem update voor uw navigatie systeem (ter waarde van € 39,-).
Mijn C-IQ systeem stopte in een keer met navigeren. Wat nu?
Lees "Wat is C-IQ" en "Waarom heb ik een supercode nodig voor mijn systeem".

Portable Navigatie

Mijn mobiele telefoon vraagt om een code wanneer ik wil pairen met de Bluetooth craddle, waar vind ik deze code?
De code is 1234.
Kan ik luisteren naar muziek tijdens het navigeren? Hoe werkt Route en Sound?
In dit geval moeten PP3 files op de SD kaart staan.
1. Toets de MP3/JPEG button in het hoofdmenu en selecteer MP3 in het volgende menu. Toets "Browser" om het muziek bestand te kiezen en toets vervolgens "play". Wanneer u de "Navi" button selecteert gaat u terug naar het navigatie menu zodat u de bestemming kunt invoeren.
2. Tijdens het navigeren toetst u de het "arrow symbool" (het kleine pijltje) rechts onder in de hoek van het scherm en kiest voor "Route and Sound". Het systeem schakelt naar het muziek menu. Toets "Browser" om de muziek te kiezen en toets "Play". Wanneer u de "Navi" button intoetst gaat u weer terug naar het navigatie scherm.
Waar vind ik de nieuwe software voor mijn navigatie systeem?
Neem contact met ons op.
Het systeem geeft geen enkele GPS/satelliet wat moet ik doen?
Zie ook "Waarom heb ik geen GPS ontvangst?". In dit geval heeft u een externe GPS antenne nodig (de MA2010). Indien anders: Selecteer in het hoofdmenu "Settings -> Data link" en toets "GPS reset". Dit duurt ongeveer 10 minuten. Voert u dit uit wanneer uw navigatiesysteem in uw auto is bevestigd of buiten. Doe dit niet binnenshuis.
Waar vind ik de gebruikershandleiding voor mijn navigatie systeem?
Neem contact met ons op.
Welke accessoires zijn verkrijgbaar voor mijn portable navigatiesysteem?
De verkrijgbare accessoires voor portable navigatiesystemen vindt u in deze rubriek op onze website.
Hoe stel ik mijn portable PN1000/PN2050/PN3000 in voor optimaal gebruik van de TMC verkeersinformatie?
1. Plaats de portable in de actieve houder MA3000T/TB (niet voor PN1000) en controleer of de TMC antenne correct is aangesloten.
2. Activeren van de TMC functie: U gaat via Hoofdmenu-->Instellingen-->TMC. U komt dan in het menu Informatie waar u de TMC aanzet door op het icoon links onderin te klikken (vinkje licht op) en tevens het icoon ernaast "Verkeersinfo op route" aan zetten (vinkje licht op).
3. Controle ontvangstkwaliteit TMC zender: klik op het icoon Zenderkeuze. Deze staat standaard op "automatisch" maar als u nabij de grens reist, is het beter om hier een Nederlandse radiozender als voorkeuze in te stellen bijvoorbeeld Sky Radio. Met de groene streepjes kunt u zien wat de sterkte van de betreffende zender is.
4. Route kiezen met verkeersinformatie: voer de bestemming in, en klik na het berekenen meteen op het icoon van het routeprofiel (herkenbaar aan klok/rolmaat). Kies bij opties voor "Verkeersinfo gebruiken".
5. Wilt u voor vertrek al zien of er op dat moment meldingen op uw route zijn, ga dan naar Hoofdmenu-->Instellingen-->TMC en klik op "Meldingen op de route".
6. Statusbalk: onderin uw scherm kunt u desgewenst één van de balkjes instellen op TMC Provider en/of Vertraging zodat u de status bijft zien tijdens het navigeren.
Hoe stel ik mijn portable PN3010/4000/6000 in voor optimaal gebruik van de TMC verkeersinformatie?
1. Plaats de portable in de actieve houder MA3000T/TB en controleer of de TMC antenne correct is aangesloten.
2. Activeren van de TMC functie: U gaat via Hoofdmenu-->Instellingen-->doorbladeren naar de 2e pagina waar u de TMC aanzet door op het icoon links onderin te klikken (vinkje licht op).
3. Route kiezen met verkeersinformatie: voer de bestemming in, en klik na het berekenen meteen op het icoon van het routeprofiel (herkenbaar aan klok/rolmaat). Kies bij opties voor "Verkeersinfo gebruiken".
4. Wilt u voor vertrek al zien of er op dat moment meldingen op uw route zijn, ga dan naar Hoofdmenu-->Instellingen-->TMC en klik op "Problemen op de route".
5. Statusbalk: onderin uw scherm kunt u desgewenst één van de balkjes instellen op TMC Provider en/of Vertraging zodat u de status bijft zien tijdens het navigeren.
Hoe kies ik bij mijn portable MS/PN serie een bestemming met behulp van GPS coördinaten?
Campings in Europa vermelden vaak hun GPS coördinaten in de brochures en op internet.
Het invoeren gaat als volgt: U gaat naar Hoofdmenu-->Bestemming-->Coördinaten. Noordelijk halfrond aanvinken in het icoon met wereldbol. Wat u in het scherm ziet, is een graden-minuten-seconden eenheidsaanduiding. In de meeste gevallen treft u echter een andere eenheid aan, zodat u deze eerst moet converteren. Via www.gpscoordinaten.nl kunt u dit echter zelf doen. Let op: laatste decimaal weglaten!
Een voorbeeld: 51.42047, 7.49434 is een aanduiding Latitude/Longitude, en omgezet naar tijdnotatie wordt dit: N 51 25 13.7, E 7 29 39.6. Aangezien er geen decimalen kunnen worden ingevoerd, moet u de laatste waarden afronden. In dit voorbeeld moet u dus bij Lengtegraad 7-29-40 en bij Breedtegraad (Noord aanvinken) 51-25-14 invoeren. Hiermee bepaalt u tot op enkele tientalle meters nauwkeurig uw bestemming.

Buitenlands verbod op GPS met flitspaalsignalering

Welke landen kennen een verbod op apparatuur met flitspaalsignalering?
In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlichtcamera's. Apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is daar niet verboden. Volgens de berichten is dat in België ook zo.
In Duitsland en Zwitserland is bezit van alle navigatieapparatuur met flitspaalsignalering voor die landen verboden, ook al is die niet in werking. Zwitserland heeft in een persbericht van januari 2007 aangegeven streng te gaan handhaven.
Het Zwitserse parlement heeft dit artikel aangenomen met de volgende motivatie: "Radarverklikkers stellen bestuurders van voertuigen in staat de toegestane snelheden straffeloos te overschrijden en maken daarmee de registratie van met name de notoire hardrijders onmogelijk. Dergelijke bestuurders doen een aanslag op de homogeniteit van het verkeer en het verkeersklimaat en bovendien verleiden zij andere weggebruikers tot snelheidsovertredingen."
De formulering van het artikel heeft niet alleen betrekking op de genoemde meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur of op lichtsignaalinstallaties met camera's (infraroodcontrole). Het artikel is in zulke algemene termen gesteld dat ook andere middelen die de politiecontroles verstoren of bemoeilijken, verboden zijn.
De Nederlandse wetgeving is duidelijk. Alleen radardetectoren zijn verboden, en dat is ook in vrijwel alle andere landen het geval.
In andere landen is de wettekst ouder dan de ontwikkeling van navigatieapparatuur met flitspaalwaarschuwing op basis van GPS. Dat zorgt voor onduidelijkheid.
Nederlandse automobilisten moeten zich aan de locale wetgeving houden.
Is flitspaalinformatie in Zwitserland over andere landen ook verboden?
Nee, in Zwitserland is het alleen verboden om flitspaalinformatie van Zwitserland zelf op het navigatiesysteem te hebben. Informatie over andere landen is dus niet strafbaar.
Welke apparaten zijn in Zwitserland verboden?
Ieder GPS-apparaat is verboden dat waarschuwings-POI's (points of interest) bevat voor Zwitserland, waarin wordt gewaarschuwd voor meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera's e.d. in Zwitserland. Volgens de Zwitserse wegenverkeerswet is het meenemen, verkopen en invoeren van zo'n apparaat strafbaar. Het apparaat wordt in beslag genomen en er staat een forse boete op. LET OP: ook het in de kofferbak meevoeren is strafbaar.
Ik rijd alleen maar door Zwitserland op weg naar Italië. Geldt het verbod dan ook?
Ja. Mocht de douane bij binnenkomst van Zwitserland of de politie onderweg een GPS-apparaat met waarschuwings-POI's voor Zwitserland vaststellen, dan moet u rekening houden met inbeslagname van het apparaat en een strafproces.
Mijn navigatiesysteem bevat deze waarschuwings-POI's voor flitspalen en ik wil naar Zwitserland. Wat moet ik doen?
Verwijder zelf deze waarschuwings-POI's of neem contact op met de fabrikant of verkoper. Laat, als u de POI's niet kunt verwijderen, het navigatiesysteem thuis.
Hoe schakel ik de waarschuwing voor flitspalen uit bij een PN2050/PN1000?
Ga naar Instellingen --> kaart(weergave) --> pag. 3 --> POI symbolen
Controleer of in de lijst POI symbolen, de (onderste 3) POI symbolen voor rood licht en snelheidscontrole uitgevinkt zijn (bij PN2050/PN1000 omschreven als "infopunten")
Indien u naar landen reist waarbij u helemaal geen database ter beschikking mag hebben, kunt u bij de PN2050 en PN1000 de map als volgt verwijderen:
1. Maak eerst een backup van de gehele SD card
2. Steek de SD card in de laptop of pc (of via een card reader) en open deze met de verkenner
3. Open de map TPD en verwijder de map RadarTraps
Mijn navigatieapparatuur waarschuwt alleen voor vaste flitspalen in Zwitserland. Mag dat?
Nee. Ook een waarschuwing voor vaste politiecontroles is verboden.
Zijn notebooks en andere draagbare computers die POI's in Zwitserland weergeven ook verboden?
Ja, die zijn verboden zodra deze combinatie van apparaten waarschuwings-POI's bevat met meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera's e.d.
Is een navigatieapparaat met radardatabase in Zwitserland in principe verboden of geldt dat alleen voor de actieve update tijdens de rit?
Het navigatieapparaat mag helemaal geen waarschuwings-POI's voor flitspalen, roodlichtcamera's e.d. bevatten.
Zijn de papieren kaarten in Zwitserland met daarop alle flitspalen nog wel toegestaan?
Op dit moment zijn dergelijke papieren kaarten toegestaan. Door de Zwitserse overheid wordt bekeken of in de toekomst vermelding van flitspalen op dergelijke kaarten verboden kunnen worden.
Alle navigatieapparaten berusten op GPS en bij de meeste apparaten kun je benzinestations, wegrestaurants of ook vaste radarkasten aangeven. Het geheel is gebaseerd op het weergeven van lengte- en breedtegraden en reageert niet op radargolven of andere zaken. Zijn radarwaarschuwingen in Zwitserland dan toch illegaal?
Ja, waarschuwingen voor flitspalen zijn in Zwitserland verboden. GPS-apparaten met waarschuwings-POI's lokaliseren geen radarapparaten zoals een radarverklikker dat doet, maar waarschuwen voor alle in de software vastgelegde coördinaten van mobiele en vaste snelheidsmeetsystemen als radar, laser, drempeldetectoren etc.
Klopt het dat in Zwitserland niet de POI-verklikker als zodanig, maar de waarschuwingspunten 'radar', 'politiecontrole' etc. verboden zijn?
Ja, dat klopt. Alleen waarschuwings-POI's die voor meetpunten van mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, voor roodlichtcamera's e.d. waarschuwen zijn in Zwitserland verboden, los van het feit hoe deze POI's in het systeem worden aangeduid. Alle overige POI's zoals 'gevaarlijke bocht', 'school/kinderen', 'gevaarlijk punt - voorrang van rechts' of fileomleidingen zijn wel toegestaan.
Geldt het verbod in Zwitserland alleen voor vaste apparatuur of ook voor draagbare navigatieapparatuur die met een zuignap is bevestigd?
Het verbod geldt voor alle soorten apparaten, het maakt daarbij niet uit of het gaat om een mobiele telefoon, pager, PDA, notebook of een los of ingebouwd navigatieapparaat.
Bij veel apparaten bestaat de mogelijkheid de radarverklikkerfunctie uit te schakelen. Is dat voldoende om aan de Zwitserse wet te voldoen?
Nee, het uitschakelen alleen volstaat niet. De applicaties mogen geen waarschuwings-POI's bevatten voor mobiele of vaste snelheidsmeetapparatuur, roodlichtcamera's e.d. Ook het uitschakelen van het apparaat en het los meevoeren in de kofferbak is NIET voldoende: het bezit ervan is strafbaar.
Neemt de politie in Zwitserland alle apparatuur die als radarverklikker kan worden gebruikt in beslag, of wordt de feitelijke installatie gecontroleerd?
Er worden uitsluitend apparaten in beslag genomen die waarschuwings-POI's bevatten voor flitspalen, roodlichtcamera's e.d.
In Frankrijk is flitsinformatie sinds 1 maart 2012 verboden. Kan ik de flitsinformatie van mijn systeem verwijderen?

Garmin

Voor de portable navigatiesystemen kunt u via www.garmin.com het programma webupdater downloaden. Als u dit programma activeert terwijl uw Garmin navigatiesysteem met de computer is verbonden dan zal een systeem-software update worden uitgevoerd waarbij de flitsinfo voor Frankrijk wordt gedeactiveerd.

VDO-Dayton

PN1000/2050/3000

- Kopieer alle mappen van de SD kaart naar de PC
- Verwijder op de SD kaart in de map TPD het bestand nccRadarTraps_eu_20110414
- Systeem heeft nu geen flitsinfo Europa meer
- Navigeren is gewoon mogelijk
- Overige POI's zijn toegankelijk
- Zodra u niet meer in Frankrijk hoeft te zijn kan nccRadarTraps_eu_20110414 weer terug geplaatst worden

PN3010/4000/6000

Het verwijderen van de flitsinfo is niet mogelijk

VDO-Dayton CD en DVD systemen

Verwijderen van flitsinfo is niet mogelijk

MS5200

TeleAtlas

- Kopieer alle mappen van de SD kaart naar de PC
- Verwijder op de SD kaart in de map TPD het bestand RadarTraps_eu
- Systeem heeft nu geen flitsinfo Europa meer
- Navigeren is gewoon mogelijk
- Overige POI's zijn toegankelijk
- Zodra u niet meer in Frankrijk hoeft te zijn kan RadarTraps_eu weer terug geplaatst worden

Navteq

- Kopieer alle mappen van de SD kaart naar de PC
- Verwijder op de SD kaart in de map TPD het bestand nccRadarTraps_eu_20110414
- Systeem heeft nu geen flitsinfo Europa meer
- Navigeren is gewoon mogelijk
- Geen van de POI's is nog beschikbaar
- Zodra u niet meer in Frankrijk hoeft te zijn kan nccRadarTraps_eu_20110414 weer terug geplaatst worden

Informatie

Verzenden & bezorgen

Levertijd
PostNL garandeert ons in praktisch alle gevallen: leveringen binnen Nederland binnen 1 werkdag; leveringen naar Belgie 2-3 werkdagen. Uiteraard duurt het tijdens feestdagen iets langer. Wanneer u dus voor 16.00 uur heeft besteld, het artikel op voorraad is en de betaling bij ons binnen is, heeft u de bestelling met PostNL Pakketservice in 99,9% van de gevallen de volgende dag in huis.
Verzendkosten
De verzendkosten vindt u onder ieder product. Voor een standaard zending binnen Nederland of naar België bedragen deze € 5,95
Status van de bestelling online volgen
Omdat wij samenwerken met PostNL is het mogelijk om de status van uw bestelling online te volgen. Dit kan door de PostNL-pakketcode op de website van PostNL in te voeren. De code ontvangt u automatisch per email wanneer uw bestelling verzonden wordt.
Indien u niet thuis bent
Indien u niet thuis bent bij aflevering, wordt de bestelling, volgens de bepalingen van PostNL, de volgende dag opnieuw aangeboden. Indien u ook deze aflevering mist, kunt u de bestelling nog drie weken ophalen op het postkantoor.
Afhalen
U kunt uw bestelling ook af komen halen op ons kantoor in Enkhuizen. Wij verzoeken u dan wel vriendelijk om vooraf met ons een afspraak te maken.
Pre-ordering
U kunt bij Navigarde.nl ook producten pre-orderen. Dit wil zeggen dat u de nieuwste producten als eerste in huis heeft. Pre-ordering is gekoppeld aan de volgende voorwaarden:
• Uw bestelling wordt in één keer uitgeleverd. Pas als alle producten op voorraad zijn wordt uw bestelling verstuurd. Wilt u artikelen die nu al verkrijgbaar zijn bestellen, dan zult u deze apart moeten bestellen.
• U betaalt uw bestelling vooraf. Als u voor pre-ordering kiest, dan dient u het bedrag volledig vooraf te betalen via één van onze betaalmethoden.
• Pre-ordering is uitsluitend mogelijk bij vooraf geselecteerde producten. Bij producten die tijdelijk niet op voorraad zijn, kunt u uw emailadres achterlaten, wij informeren u dan onmiddellijk op het moment dat het product weer op voorraad is.
Defect bij ontvangst
Indien uw product bij ontvangst niet goed functioneert, neem dan onmiddellijk contact met ons op. We gaan dan direct in overleg met de betreffende leverancier.

Betaalmogelijkheden

Hoe kan ik betalen als ik een product bestel?
Bestellen en betalen bij Navigarde.nl is veilig en betrouwbaar. Wij bieden u verschillende mogelijkheden:
• iDEAL, online betalen via ABN AMRO, Fortis, ING, Rabobank, SNS, Friesland, ASN of SNS Regio Bank
• PostNL CheckPay
• Mastercard
• VISA
• American Express
• PayPal
• AfterPay
• Overboeking via een Nederlandse of Belgische bank- of girorekening
• Betalen wanneer u uw bestelling zelf ophaalt is ook mogelijk
iDEAL
iDEAL is betalen via internetbankieren, dus vertrouwd en veilig. betalen met iDEAL kan meteen, u hoeft zich niet te registreren, software te downloaden of een account aan te maken. U kunt iDEAL direct gebruiken als u internetbankiert bij ABN AMRO, Fortis, ING, Rabobank, SNS Bank, Friesland Bank, ASN Bank of SNS Regio Bank. iDEAL is gemakkelijk en snel in gebruik, alle betaalgegevens worden voor u ingevuld en u wordt direct op de hoogte gebracht van de geslaagde betaling. U houdt constant controle en overzicht op uw betaling, de iDEAL betaling wordt meteen verwerkt en is zichtbaar in uw rekeningoverzicht. Uw naam en rekeningnummer worden pas aan de webwinkelier verstrekt nadat u de betaling heeft goedgekeurd.
PostNL CheckPay
Met CheckPay betaalt u op het moment dat u de bestelling ontvangt. Wanneer u kiest voor de betaalmethode CheckPay, betaalt u eerst via iDEAL aan PostNL. CheckPay zet dit bedrag op een onafhankelijke tussenrekening. Daarna versturen wij uw bestelling en ontvangt u van PostNL een unieke code via SMS en email. Bij bezorging van de bestelling toetst u deze code in op de handcomputer van de pakketchauffeur. Pas dan ontvangen wij het aankoopbedrag op onze rekening. Veilig en betrouwbaar: in het onwaarschijnlijke geval dat de bestelling na 30 dagen niet bezorgd zou zijn, dan krijgt u het aankoopbedrag automatisch terug van PostNL. CheckPay is beschikbaar voor alle bestellingen met een Nederlands afleveradres.
Overboeking
Betalen via overboeking houdt simpelweg in dat u het geld vooraf overmaakt op onze rekening. Het rekeningnummer voor Nederland is 1414.77.571 (Rabobank), IBAN: NL48 RABO 0141 4775 71, BIC: RABONL2U.
Creditcards
U kunt online betalen met uw Mastercard, VISA of American Express creditcard.
PayPal
U kunt online betalen via PayPal.
AfterPay

AfterPay voert voor Navigarde.nl het volledige achteraf betaalproces uit. Dit betekent dat u een digitale acceptgiro van AfterPay via e-mail ontvangt om het gekochte product te betalen. U kunt bij Navigarde.nl betalen met een digitale acceptgiro tot een bedrag van € 250,00 als u voor de eerste keer betaalt via AfterPay. Bent u al bekend bij AfterPay, dan kunt u betalen tot een bedrag van € 400,00.

Ter goedkeuring van uw verzoek om te betalen met acceptgiro voert AfterPay een gegevenscontrole uit. AfterPay hanteert een strikt privacybeleid zoals omschreven in haar privacy statement. Mocht onverhoopt uw verzoek tot betaling met acceptgiro niet geautoriseerd worden, dan kunt u natuurlijk het aan te kopen product betalen met een andere betaalmethode.

U kunt bij vragen altijd contact met AfterPay opnemen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het consumentendeel van de AfterPay website.

Veiligheid & privacy

Veilig betalen
Als u via Navigarde.nl betaalt vindt het invoeren van uw betalingsgegevens plaats via een versleutelde verbinding. Deze verbinding is beveiligd door middel van een EV SSL certificaat. Extended Validation SSL certificaten zijn gebaseerd op een uitgebreide set van organisatie en domein controles. Alleen wanneer een organisatie alle controles heeft doorlopen wordt een Extended Validation certificaat uitgegeven. Dit ziet u bijvoorbeeld aan de groene adresbalk in uw browser, wanneer u over een recente browser beschikt. Wij hebben gekozen voor het bekende en veilige betaalsysteem van Ogone, de grootste service provider voor online betalen in Europa..
Algemene Voorwaarden en privacyverklaring
De Algemene Voorwaarden kunt u hier vinden en onze privacyverklaring kunt u hier vinden.

Kantoor

Openingstijden
Navigarde.nl is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:30 uur.
Adres en contactgegevens
Onze adres en contactgegevens vindt u hier.
Feestdagen
Op onderstaande dagen zijn wij gesloten:
25 december Eerste Kerstdag
26 december Tweede Kerstdag
1 januari Nieuwjaarsdag
Tweede Paasdag
30 april Koninginnedag
Hemelvaartsdag
Tweede Pinksterdag

Ruilen & retourneren

Ik heb een artikel besteld maar dit is beschadigd. Hoe ga ik te werk?
Navigarde.nl doet er samen met PostNL alles aan om uw bestelling onbeschadigd af te leveren. Helaas kan het een enkele keer gebeuren dat er onderweg iets beschadigd raakt. Neem dan in dat geval contact met ons op.
Ik heb de verkeerde bestelling ontvangen. Wat kan ik hieraan doen?
Mocht dit per ongeluk een keer gebeuren, kunt u het beste direct contact met ons opnemen.
Afkoelingsperiode
U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. U dient ons wel te informeren dat u gebruik wilt maken van het herroepingsrecht, u kunt daarvoor het herroepings-formulier dat u bij uw orderbevestiging heeft gekregen gebruiken. De kosten voor het terugzenden van het product zijn voor uw rekening.

Let op: Conform Europese wetgeving is navigatie-software waarvan de verzegeling is verbroken uitgesloten van het herroepingsrecht.
Hoe producten te retourneren?
U heeft na annulering 14 dagen om uw product retour te sturen. De kosten voor de retourzending zijn voor uw rekening. Het product zal met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan ons geretourneerd moeten worden. Wanneer het een rechtmatige herroeping betreft, zullen we u vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten.

Garantie

Garantietermijn
Bij verkochte en geleverde producten met fabrieks-, importeurs- of groothandelsgarantie gelden de door deze leveranciers gestelde garantiebepalingen. U kunt geen garantie verkrijgen bij de volgende schadegevallen:
• Gebroken schermen
• Schade als gevolg van ondeugdelijk gebruik
• Vocht- of waterschade
• Verbruiksproducten (accu's/batterijen, LCD/TFT achtergrondverlichting, autoladers, thuisladers etc.)
Garantieverzoek en defecte producten
Indien u een product ter reparatie wilt aanbieden verzoeken wij u om ons een email te sturen. Wij zullen deze email binnen 48 uur beantwoorden met een duidelijke instructie.

Algemene verkoopvoorwaarden

Navigarde.nl is één van de online concepten van Navigarde B.V.
Navigarde B.V. is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Venlo onder nummer 50660233
Navigarde is een geregistreerd handelsmerk onder nummer 1049662

Artikel 1: Algemeen

  1. 1.1 Deze verkoopvoorwaarden zijn samengesteld door Navigarde B.V. te Enkhuizen (te noemen Navigarde) en zijn van toepassing op alle door Navigarde via haar website of schriftelijk en mondeling gesloten koopovereenkomsten.
  2. 1.2 Afwijkingen van en/of aanvullingen op deze verkoopvoorwaarden gelden uitsluitend voorzover deze schriftelijk met Navigarde zijn overeengekomen, in welk geval de voorwaarden voor het overige van kracht blijven.
  3. 1.3 Door het gebruik van de website van Navigarde en/of het plaatsen van een bestelling aanvaart Koper deze Algemene voorwaarden alsmede alle andere rechten en plichten zoals die staan vermeld op de website.
  4. 1.4 Navigarde is bevoegd van derden gebruik te maken bij de uitvoering van een overeenkomst met Koper.

Artikel 2: Orders en Retouren

  1. 2.1 Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat een orderbevestiging aan de Koper is verzonden naar het door Koper opgegeven (e-mail)adres.
  2. 2.2 Koper en Navigarde komen uitdrukkelijk overeen dat door gebruik te maken van elektronische communicatievormen een geldige overeenkomst tot stand komt. Het ontbreken van een handtekening doet niet af aan de verbindende kracht van het aanbod en de aanvaarding daarvan.
  3. 2.3 Navigarde zal de gekochte zaken, direct na ontvangst van opdracht en betaling leveren, tenzij hieromtrent andere afspraken werden gemaakt. Eventuele andere opgegeven levertijden zijn nimmer te beschouwen als fatale termijn.
  4. 2.4 Navigarde heeft het recht om bij uitblijven van leveringen van haar leveranciers de opdracht tot leveren te annuleren door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Koper.
  5. 2.5 De klant heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De klant dient Navigarde B.V. wel te informeren dat hij/zij gebruik wil maken van het herroepingsrecht en kan daarvoor het herroepings-formulier gebruiken dat bij de orderbevestiging is gevoegd. De klant heeft na annulering nogmaals 14 dagen om het product retour te sturen. De klant krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor de retourzending zijn voor rekening van de klant. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan ons geretourneerd worden. Wanneer het een rechtmatige herroeping betreft, wordt vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van retourzending teruggestort.
  6. 2.6 Conform Europese wetgeving is navigatie-software waarvan de verzegeling is verbroken uitgesloten van het herroepingsrecht.
  7. 2.7 Eveneens is geen teruggave mogelijk van goederen die speciaal in opdracht van de klant worden geproduceerd. Goederen met een bepaalde houdbaarheidsdatum en goederen, die onderhevig zijn aan sterk fluctuerende prijzen.
  8. 2.8 Goederen worden verzekerd aan de klant verzonden. Bij schades dienen deze binnen 2x 24 uur na ontvangst bij Navigarde te worden gemeld. Meldingen die later binnen komen kunnen niet in behandeling worden genomen. Navigarde zal de beschadigde producten indien mogelijk direct voor nieuw vervangen, zonder kosten voor de ontvanger. Melding van schade dient te alle tijde direct bij ontvangst aan de vervoerder te worden gemeld, aangezien anders geen verhaal meer mogelijk is.
  9. 2.9 De klant kan de order, voordat deze verstuurd is, kostenloos annuleren. Het bedrag wordt binnen 3 werkdagen terugbetaald zonder aftrek van kosten. Zijn de goederen reeds verzonden; zie 2.5.

Artikel 3: Geldigheid

  1. 3.1 Aanbiedingen zijn geldig zolang deze op de website staan vermeld en/of zolang de voorraad strekt.
  2. 3.2 Informatie, afbeeldingen, mededelingen, mondeling, telefonisch, e-mail, via fax of anderszins verstrekt en opgaven etcetera met betrekking tot alle aanbiedingen en de belangrijkste kenmerken van de artikelen worden zo nauwkeurig mogelijk weergegeven of gedaan. Aangezien Navigarde in veel gevallen voor deze informatie weer afhankelijk is van haar leveranciers kan Navigarde niet garanderen dat alle aanbiedingen en producten volledig met de gegeven informatie etcetera in overeenstemming zijn. Afwijkingen kunnen in beginsel geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of ontbinding.

Artikel 4: Prijzen en overige condities

  1. 4.1 Alle prijzen zijn inclusief BTW, tenzij expliciet anders staat aangegeven.
  2. 4.2 De prijzen zoals vermeld zijn de op dat moment geldende prijzen. Deze kunnen zonder verdere opgave van reden worden gewijzigd. Zodra orders zijn bevestigd met de daarbij behorende prijzen en condities zijn de prijzen vast!
  3. 4.3 Speciale Aanbiedingen zijn slechts geldig voor de geldigheidsduur zoals vermeld bij die aanbieding.
  4. 4.4 Offertes voor inbouw van navigatiesystemen zijn altijd exclusief eventuele speciale voorzieningen aan de auto, zoals zogenaamde API's, Canbus Interfaces, inbouwramen, speciale steunen en andere voorzieningen.
  5. 4.5 Betalingen aan Navigarde verband houdende met enige overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, dienen te geschieden in Euro's zonder enige aftrek. Betalingen bij voorkeur op de rekening van Navigarde bij de Rabobank Bank nummer 1414.77.571.
  6. 4.6 Verzendkosten zijn niet inbegrepen in de prijs, tenzij dit bij het product specifiek anders word aangegeven. Voor verzending buiten Nederland gelden speciale tarieven. De verzendkosten staan op de website vermeld. Navigarde geeft de kosten van verzending, die voor rekening van Koper komen, bij de totstandkoming van de overeenkomst aan Koper op. Ten aanzien van bepaalde betaalmethoden kunnen nadere voorwaarden gelden ten aanzien van de verzendmethode en daaraan verbonden kosten. Dit wordt, wanneer hier sprake van is, aan Koper gecommuniceerd.
  7. 4.7 Koper dient aan Navigarde de verschuldigde koopprijs alsmede de verzendkosten direct na ontvangst van de bevestiging te voldoen. Indien betaling langer dan 14 dagen uitblijft is Koper aan Navigarde zonder dat een aanzegging is vereist, wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag, alsmede de buitengerechtelijke incassokosten ten bedrage van 15% van de hoofdsom met dien verstande dat deze kosten ten minste € 34,00 bedragen excl. BTW.
  8. 4.8 Goederen blijven eigendom van Navigarde tot deze door Koper volledig zijn betaald. Vervreemding van deze goederen voordat betaling heeft plaats gevonden is niet toegestaan. Indien Koper in gebreke blijft is Navigarde gerechtigd de zaken waarvan de eigendom is voorbehouden bij Koper op diens kosten op te halen.

Artikel 5: Garantie en informatie

  1. 5.1 Indien van toepassing gelden voor de door Navigarde geleverde artikelen de algemene garantievoorwaarden. Dit is de garantie zoals die door de fabrikant danwel de importeur op haar producten wordt vastgesteld. De klant kan voor de eventuele garantieclaims terecht bij de fabrikant of de door de fabrikant aangegeven serviceadressen. De transportkosten, om het defecte artikel op te sturen naar de leverancier, komen voor rekening van de klant. De transportkosten voor het retoursturen van het gerepareerde artikel naar de klant, komen voor rekening van de leverancier. Indien na onderzoek blijkt dat het ontstane defect is ontstaan door onjuist/ondeskundig gebruik, komt het artikel niet in aanmerking voor garantie en kunnen onderzoekskosten in rekening worden gebracht.
  2. 5.2 Onverminderd het in dit artikel bepaalde, kunt u geen garantie verkrijgen bij de volgende schadegevallen: Gebroken schermen; Schade als gevolg van ondeugdelijk gebruik; Vocht- of waterschade; Bij verbruiksproducten (accu's/batterijen, LCD/TFT achtergrondverlichting, autoladers, thuisladers etc.); Indien er veranderingen in of aan het artikel zijn aangebracht, waaronder begrepen reparaties die niet met toestemming van Navigarde of de fabrikant zijn verricht; Indien gebreken aan het artikel het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend of onoordeelkundig gebruik; Indien beschadiging aan het artikel is ontstaan door opzet, grove onachtzaamheid of nalatig onderhoud van de zijde van Koper; Bij navigatiesystemen vervalt de garantie indien gebruik gemaakt wordt van illegaal gekopieerde CD's.
  3. 5.3 Navigatiesystemen zijn afhankelijk van een aantal externe factoren, zoals GPS signalen en landensoftware: Navigarde is niet verantwoordelijk voor onjuiste werking doordat ontvangst van GPS signalen niet mogelijk is, zoals in tunnels, nauwe straten, bruggen, nauwe bergpassen of storing in het versturen van de signalen door de satellieten. Navigarde is niet verantwoordelijk voor het ontbreken van straten of andere gegevens, coderingen waardoor wellicht een verkeerde route berekend wordt of andere externe oorzaken. Bij systemen voor vaste inbouw zijn navigatiesystemen afhankelijk van externe signalen in de auto, zoals de zogenaamde speedpuls of tachopuls, alsmede het electrische circuit in de auto, dat per automerk, model en bouwjaar kan verschillen. Navigarde is hiervoor niet verantwoordelijk. Bij sommige auto's zijn speciale zogenaamde API's nodig of Can Bus Interfaces. Navigarde is niet verantwoordelijk voor de goede werking hiervan in combinatie met de externe signalen van de auto. Ook niet als de systemen door Navigarde worden ingebouwd.
  4. 5.4 Indien Navigarde, om welke reden dan ook, gehouden is enige schade te vergoeden dan zal de schadevergoeding nooit hoger zijn dan een bedrag gelijk aan de factuurwaarde met betrekking tot het artikel en/of dienst waardoor de schade is veroorzaakt.
  5. 5.5 Koper is gehouden Navigarde te vrijwaren voor enige aanspraak die derden ter zake van de uitvoering van de overeenkomst tegen Navigarde mochten doen gelden.
  6. 5.6 De informatie op de website wordt regelmatig aangevuld en/of aangepast. Navigarde behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen met onmiddellijke ingang en zonder kennisgeving door te voeren.
  7. 5.7 De inhoud van de website, alsmede de inhoud van alle andere uitingen van Navigarde op internet, is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Navigarde kan echter geen garanties geven met betrekking tot de aard, juistheid of de inhoud van die informatie. Navigarde is niet aansprakelijk voor eventueel voorkomende fouten, onjuistheden, misverstanden, vertragingen of niet duidelijk overkomen van bestellingen en mededelingen ten gevolge van het gebruik van internet of enig ander (elektronisch) communicatiemiddel in het verkeer tussen Koper en Navigarde danwel voor de gevolgen van het gebruik van de betreffende informatie. Navigarde sluit voorts iedere aansprakelijkheid uit ten aanzien van de door haar gegeven adviezen en antwoorden op vragen.
  8. 5.8 Het is mogelijk dat Navigarde op haar website links opneemt naar andere internetsites die mogelijk interessant of informatief voor de bezoeker kunnen zijn. Dergelijke links zijn louter informatief. Navigarde is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de internetsites waarnaar wordt verwezen of het gebruik dat ervan kan worden gemaakt.
  9. 5.9 In geval van overmacht is Navigarde niet gehouden haar verplichten jegens Koper na te komen, respectievelijk worden haar verplichtingen jegens Koper voor de duur van de overmacht opgeschort. Onder overmacht wordt verstaan elke van haar wil onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van haar verplichtingen jegens Koper geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd. Tot die omstandigheden behoren onder meer stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, niet of niet-tijdige levering van leveranciers of andere ingeschakelde derden en het ontbreken van enige via overheidswege te verkrijgen vergunning. Tevens wordt onder overmacht verstaan storingen in een (telecommunicatie) netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enige moment niet beschikbaar zijn van de website.
  10. 5.10 Onverlet de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden zal Navigarde harerzijds niet aansprakelijk zijn voor schade die in redelijkheid voor rekening van Koper dient te blijven; evenmin zal Navigarde, behoudens opzet of grove schuld harerzijds aansprakelijk zijn voor: schade veroorzaakt door vertraging in de levering van de gekochte zaken, winstderving gevolgschade, waaronder begrepen schade welke het gevolg is van het handelen in overeenstemming met beschrijvingen, uitleg, handleidingen of instructies gegeven in de door de leverancier verstrekte gebruiksaanwijzingen.
  11. 5.11 Koper vrijwaart Navigarde terzake van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade die verband houdt met de door Navigarde geleverde zaken.

Artikel 6: Intellectueel Eigendom

  1. 6.1 Koper erkent uitdrukkelijk dat alle rechten van intellectuele eigendom van weergegeven informatie, mededelingen of andere uitingen met betrekking tot de artikelen en/of met betrekking tot de website berusten bij Navigarde, haar toeleveranciers of andere rechthebbenden.
  2. 6.2 Onder intellectuele eigendomsrechten wordt verstaan octrooi-, auteurs-, merk-, tekeningen- en modellenrechten en/of andere (intellectuele) eigendomsrechten, waaronder tevens begrepen sui generis rechten op databanken of andere voortbrengselen, alsmede, al dan niet octrooieerbare, technische en/of commerciële know-how, methoden en concepten.
  3. 6.3 Het is Koper niet toegestaan gebruik te maken (waaronder tevens begrepen het aanbrengen van wijzigingen) van de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel, zoals bijvoorbeeld verveelvoudiging, zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Navigarde, haar toeleveranciers of andere rechthebbenden, tenzij het louter gaat om privé gebruik in relatie tot het artikel zelf.
  4. 6.4 Navigarde verklaart dat naar haar beste weten door haar geen inbreuk wordt gemaakt op in Nederland geldende rechten van intellectuele eigendom van derden. Indien een actie wegens een inbreuk op dergelijke rechten is aangespannen of indien de mogelijkheid daartoe bestaat, kan Navigarde, naar haar keuze, onder meer het betreffende merk of artikel vervangen of wijzigen, dan wel het recht verwerven om het gebruik van dat merk of artikel voort te zetten, dan wel de overeenkomst geheel of gedeeltelijk beëindigen onder terugbetaling aan Koper van de door deze betaalde prijs voor het betreffende artikel, zonodig onder inhouding van een redelijk bedrag aan afschrijving.
  5. 6.5 De website, layout, teksten, foto's en alle onderdelen van de website zijn, met uitzondering van bepaalde hyperlinks, eigendom van Navigarde. Het is niet toegestaan om de website of gedeelten daarvan openbaar te maken, te kopiëren of op te slaan zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Navigarde. Deze toestemming is niet benodigd voor persoonlijk, niet commercieel gebruik.

Artikel 7: Persoonsgegevens en Privacy

  1. 7.1 Navigarde zal de gegevens van Koper uitsluitend verwerken in overeenstemming met haar privacy beleid en neemt daarbij de van toepassing zijnde privacyregel- en wetgeving in acht.
  2. 7.2 Navigarde acht het van groot belang om de door Koper verstrekte gegevens zorgvuldig en vertrouwelijk te behandelen. Wanneer Koper de website bezoekt en/of een bestelling plaatst worden verschillende gegevens verzameld teneinde Koper een optimale dienstverlening te kunnen bieden.
  3. 7.3 De gegevens van Koper worden door Navigarde geregistreerd in een database, die overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens uitsluitend voor communicatie met haar klanten wordt gebruikt.
  4. 7.4 De website kan advertenties van derden of koppelingen naar andere sites bevatten. Op het privacybeleid van deze derden of hun sites heeft Navigarde geen invloed en is daarvoor niet verantwoordelijk.
  5. 7.5 Het staat Koper immer vrij aan Navigarde te vragen welke gegevens over hem zijn verwerkt. Koper heeft recht op inzage en verbetering van zijn gegevens. Indien Koper zijn gegevens uit de database verwijderd wenst te zien, kan hij zulks schriftelijk per post of e-mail aangeven. Mutaties worden direct ingevoerd en verwerkt.

Artikel 8: Wijzigingen

  1. 8.1 Navigarde behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen.

Artikel 9: Slotbepalingen

  1. 9.1 Op alle leveringen van Navigarde is het Nederlandse recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koop Verdrag.
  2. 9.2 Eventuele geschillen tussen Koper en Navigarde zullen in eerste instantie uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam, tenzij dit ingevolge een wettelijke bepaling van dwingend recht niet is toegestaan.
  3. 9.3 Navigarde neemt indien gewenst de afgedankte producten retour, waar een nieuwe aankoop voor werd gedaan.
  4. 9.4 Afhalen of retourneren van goederen is dagelijks mogelijk op afspraak op ons adres: Navigarde B.V., Berrie 2, 1602 GH Enkhuizen (NL). Contact is 24 uur per dag mogelijk via e-mail info@navigarde.nl en telefonisch van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur via een van de volgende telefoon +31 (0)852735841.
  5. 9.5 Klachten kunt u sturen bij voorkeur via e-mail naar info@navigarde.nl, zo kunnen wij uw klachten zo snel mogelijk beantwoorden. U ontvangt binnen 48 uur een reactie. U kunt ook een brief sturen naar Navigarde B.V., Berrie 2, 1602 GH te Enkhuizen (NL).

Contact

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:30 uur.

Navigarde.nl

een online concept van

Navigarde B.V.

Berrie 2
1602 GH Enkhuizen



Inschrijvingsnummer KvK: 50660233
BTW nummer: NL8228.71.877.B01

Telefoon : +31 (0)852735841

Website: www.navigarde.nl

Bankrekening: Nederland 1414.77.571 (Rabobank)
IBAN: NL48 RABO 0141 4775 71
BIC: RABONL2U



Verzendkosten

België €4,92
Bulgarije €16,49
Denemarken €4,92
Duitsland €4,92
Estland €16,49
Finland €12,36
Frankrijk €4,92
Gibraltar €16,50
Griekenland €16,49
Groot-Brittannië €4,92
Hongarije €16,49
Ierland €12,36
Italië €8,22
Kroatië €16,49
Letland €28,93
Litouwen €16,49
Luxemburg €4,92
Nederland €4,92
Noorwegen €20,66
Oostenrijk €4,92
Polen €8,22
Portugal €12,36
Roemenië €16,49
Servië €16,49
Slovenië €16,49
Slowakije €16,49
Spanje €8,22
Tsjechië €8,22
Zweden €4,92
Zwitserland €12,40

Betaalkosten

VISA €3,95
MasterCard €3,95
American Express €3,95